עשרת הדיברות לגולשי קייטסרף



למה אתם מחכים? התקשרו עכשיו לפרטים נוספים

עשרת הדיברות לגולשי קייטסרף

דף עזר לחניך

ספורט הקייט סרפינג (עפיפון גלשן) נחשב לספורט אקסטרים וטומן בחובו הנאה גדולה, אך גם סכנות רבות.

במהלך הקורס נשלב לימוד תיאורטי ומעשי: נתרגל בחוף ובמים את רוב המצבים בהם ניתקל בזמן שנעסוק בספורט המדהים הזה.

ספורט הקייט סרף מזמן התמודדות עם גורמים שונים, כמו: עוצמת רוח, כיווני רוח, גודלו של העפיפון, מצב הים, גובה הגלים, מזג אויר, גודל גלשן, רמה אישית של הגולש ועוד. במהלך הקורס נלמד להתמודד עם המצבים האפשריים.

  1. חישובים של כיווני הרוח ועוצמת הרוח - תאונות רבות ארעו בגלל חישוב לא נכון של עוצמת רוח וכיוונה. הנפה לא נכונה של עפיפון ברוח חזקה תסתיים תמיד באסון ולכן אם יש לנו ספק לגבי הרוח או הכיוון שלה יש להיוועץ עם גולשים נוספים בחוף או פשוט לא להניף את העפיפון.
  2. העפת טריינר - החניך ילמד כיצד לשלוט במיומנויות הבסיסיות ביותר שהן ימין ושמאל. כאשר החניך ימשוך אליו את המוט/יקצר את החוט הימני של העפיפון ואז תחל תזוזה ימינה של הקייט. כאשר ימשוך שמאלה, התזוזה של הקייט תהיה לכיוון שמאל. הטריינר הוא קייט מאוד קל ופשוט לשליטה ולא מהווה סכנה לחניך או לסובבים אותו. כמובן שכלל בטיחות ראשון יהיה לא לעבוד מתחת לאנשים או לגורמים זרים כמו גדרות אבנים וכדומה. החניך יעיף את הטריינר ויידרש לבצע מספר רב של תרגילים עד שיגיע לרמה מספקת. רמה מספקת, מבחינתי, היא לא להסתכל על הקייט, ז"א להרגיש אותו לחלוטין ולהצליח להעיף אותו גם ביד אחת!
  3. עפיפון גדול/מתנפח - לאחר שהחניך סיים להעיף את הטריינר בהצלחה, ילמד החניך לנפח את העפיפון ולפרוס לו חוטים. החניך ילבש על עצמו טרפז/רתמה כמו של סנפלינג וקסדת קשר. בטיחות: נלמד את החניך שחרור מהיר של הקייט ונתן לו לתרגל את השחרור מספר פעמים גם מבלי שהוא מסתכל על מנגנון השחרור. נסביר מה עושה השחרור ומתי צריך להשתמש בו. בהישמע המילה eject , ישחרר החניך את הקייט ע"י משיכה בשחרור המהיר.
  4. הנפת הקייט הגדול - נלמד היכן צריך לעמוד ואיך לשחרר את הקייט לאוויר. לאחר שהקייט יעלה לאוויר נביא אותו לאט אל מעל הראש ז"א לשעה 12/לזניט ונשמור על העפיפון בנקודה הזאת. לאחר שנייצב את הקייט מעל הראש נעביר אותו בזהירות ובבטיחות לחניך שעומד לצידנו. כאשר הקייט מעל הראש של החניך ואנו עומדים לצידו, יד אחת שלנו על הבר ויד שנייה אוחזת בגב החניך ברתמה שלו. בהתחלה נעיף את הקייט מעל הראש מימין לשמאל משעה 11 עד 13 בזהירות ובאיטיות. נסביר לחניך שמהירות שווה כוח. ככל שהקייט יזוז/יעוף מהר יותר, כך הוא ייצר יותר כוח. נלמד את החניך על מנגנון הדיפאור, כיצד לתת לקייט יותר כוח או פחות. כאשר מושכים את הבר למטה, מקבלים יותר כוח מהקייט ותגובות מהירות וחדות יותר. כאשר הבר למעלה, הקייט בקושי יגיב וגם יהיה לו פחות כוח. כאשר הקייט במלא הכוח/בר למטה הוא עלול להזדקר וליפול לכיוון שפת הזרימה של העפיפון. כאשר הבר למעלה ויש יותר מידי חופש בחוטים הצדדיים (חוטי ההיגוי), הקייט עלול ליפול למטה /לקרוס לכיוון שפת התקיפה של הקייט (הבננה הגדולה שמנופחת באויר). את כל תרגילי השליטה האלו נשתדל לסיים בשיעור הראשון ואם יש זמן והרוח לא עולה על 12 קשרים, נבצע גם גרירות על החול. גרירות אלו יתנו לנו את תחושת הכוח של הקייט ומה הוא צריך להעביר לנו ולכפות הרגליים שלנו. את הגרירות של העפיפון נבצע על החול תוך כדי ליווי צמוד של החניך או פיזי או בעזרת מכשיר קשר. אם הרוח תעלה על 12 קשרים והים לא גבוה והשליטה של החניך בקייט טובה, נכנס למים ונבצע גרירות במים.
  5. גרירות במים יתבצעו בנוהל הבא: החניך יתפוס את המדריך ברתמה שלו מאחור. על החניך ללבוש חליפת ציפה על מנת לבצע את התרגיל הזה. המדריך יסביר לחניך על הגרירות שהם הולכים לבצע במים כאשר הדגש הוא לא להתקרב לחוף מסיבה בטיחותית. ברוח צפונית הגרירות יתבצעו לכיוון הים ז"א לכיוון מערב כאשר הדגש הוא להעלות ולהוריד את הקייט בחלון הימני של הרוח/בכיוון מערב וכך יהיה אפשר להתרחק מהחוף. כאשר החניך והמדריך יהיו מספיק רחוקים מהחוף, יעביר המדריך את הקייט לחניך והחניך יתחיל לתרגל את הגרירות במים כאשר המדריך אוחז בו מאחור ונותן לו הוראות. הגרירות במים יתבצעו פעם לימין, פעם לשמאל ופעם לשני צדדים. כאשר המדריך יחליט שנסתיים התרגיל, הוא יבקש מהחניך לבצע את הגרירות לכיוון החוף. כאשר יגיעו לחוף, ייקח המדריך מהחניך את הקייט ויראה לחניך כיצד להתקדם עם הקייט על החוף מה שנקרא צעדת הבושה/THE WALK OF SHAME .
  6. בשיעור השלישי נלמד כיצד לעלות על הגלשן. נתחיל לבצע את התרגול על יבש: עלייה מישיבה לעמידה. התרגיל הזה ימחיש לנו כיצד הקייט צריך למשוך אותנו למעלה וקדימה כדי שנעמוד בשנייה הראשונה על החול ונמשיך משם את הגרירה על החול כאשר המבט קדימה לכיוון הגלישה. במהלך התרגיל נעמוד ע"י החניך, נדגים לו את מה שנדרש ממנו ונדאג שהוא מבצע אותו כהלכה. יש מספר דגשים והם: תמיד החניך יהיה בכיוון של העפיפון, שיהיה פרונטלי לקייט ושלא ייווצר מצב שהקייט מסובב את החניך והחניך יאבד שליטה על הקייט ויתרסק. כאשר הקייט מושך את החניך על החול או במים לכיוון מסוים, גם הגלשן/רגליים של החניך חייבים להיות באותו הכיוון. אני קורא לזה גלשן מלווה קייט. לאן שהקייט הולך, גם הגלשן הולך! ואם הגלשן לא הולך לשם אז צריך לצאת מהגלשן/לברוח ממנו ולהתיישר מול הקייט, אחרת נאבד שליטה. כאשר ניכנס, בסופו של דבר, למים אנחנו רוצים להגיע למצב שלחניך יש שליטה אבסולוטית בקייט.
  7. במים נלמד את החניך איך לשמור על הגלשן מתחת לקייט. כל פעם שהקייט מתחיל לסחוב לכיוון מסוים, החניך מיד ייקח את הגלשן אל מתחת לקייט וזאת בעזרת שרירי הבטן, הרגלים והאגן. בהתחלה החניך "ידחוף" מים עם הגלשן פעם לימין ופעם לשמאל. כאשר החניך יהיה מוכן, נבקש ממנו לייצר יותר כוח עם הקייט וזאת ע"י צלילה יותר חזקה של הקייט כלפי מטה. הורדה מהירה יותר של הקייט כלפי מטה תייצר, בדרך כלל, יותר כוח עם הקייט ותגרום לחניך להיעמד על הגלשן. מיד כאשר החניך נעמד על הגלשן, נאמר לו ליישר את הרגל הקדמית וזאת בשביל שבהתחלה יגלוש לכיוון הקייט ולא ינסה להתנגד לו. כשהחניך עלה על הגלשן והתקדם כמה מטרים לכיוון הקייט, נבקש ממנו להתחיל ולסובב את עצמו ביחס לקייט וזאת בשביל שימשיך לגלוש עם הקייט ולא אל הקייט. גלישה אל הקייט/במורד הרוח תגמר בדרך כלל מהר, כיון שאין מתח על החוטים והקייט מגיע מאוד מהר לקצה החלון ושם נגמר לו הכוח ואין הוא מושך יותר את הגולש קדימה. הגולש ישקע במים בנקודה הזאת ויצטרך להתחיל את התרגיל מהתחלה.
  8. המטרה בקורס, מבחינתנו, היא לתת לגולש את כל הכלים האפשריים כדי שיוכל להמשיך/להתחיל לגלוש לבדו. בקורס קצר של 6-10 שעות קשה מאוד לראות את החניכים עומדים ומתקדמים לשני הכיוונים ולכן יש לנו עזרים טקטיים חיוניים כמו קסדות עם מכשיר קשר שמאפשר לנו להמשיך ולדבר עם החניך גם כשהוא נמצא רחוק מאתנו בגרירות במים, כאשר הוא מבצע אותן לבדו, או בתחילת גלישה כאשר החניך מתרחק מאתנו ולא יודע מה לעשות. דבר נוסף אותו נלמד בקורס הוא כיצד להרים קייט שנפל לחוף או במים. במקרה כזה יש להפוך את הקייט על הגב/לסמיילי פייס וזאת עושים ע"י חוט חמישי או ע"י ריצה/שחייה לכיוון הקייט. כאשר הקייט הפוך על גבו לוקח, בדרך כלל, כמה שניות עד שהוא מתייצב ומחליט לבד לעלות בכיוון מסוים. כאשר הקייט מתחיל תנועה לכיוון מסוים, נלך או נשחה לכיוון הנגדי ואז הקייט יתרומם ביתר קלות. יש לשים לב שהבר לא התהפך לנו במהלך תהליך ההרמה. יש להקפיד על אדום בצד שמאל.
  9. לסיכום: כשהחניך יסיים את הקורס הוא צריך לדעת מספר דברים:

         א.         כיצד לסדר את הציוד/לנפח לפרוס חוטים ולחבר אותם לקייט ולהיות מוכן להנפה.

         ב.         להכיר כל קייט, שחרור מהיר שלו, גודל, טווח רוחות וכו.

          ג.          לעמוד בכיוון הנכון של הרוח לפני ההנפה.

         ד.         לדעת לאמוד את כיוון ועוצמת הרוח.

         ה.         לבקש מאדם שיודע להניף את הקייט.

          ו.          לבצע שחרור מהיר במקרה הצורך

          ז.          לעמוד עם הקייט מעל הראש ולהחזיק אותו ביד אחת מבלי להסתכל עליו.

         ח.         לבצע שמיניות קטנות (מ11ל13) כאשר הקייט מעל הראש.

         ט.         להוריד את הקייט לקצה חלון (ימין או שמאל) לצורך נחיתה.

          י.          להניף את הקייט מקצה חלון לאט עד שעה 12.

        יא.        ללכת עם הקייט על החוף בשעה 12 או באחד מקצוות החלון (גם עם יד אחת).

        יב.        להרים קייט שנפל על החוף או במים.

         יג.         להיכנס למים, לחבר ליש לגלשן במים לבד.

        יד.        להצליח לבצע גרירות במים גם עם יד אחת על הבר (יד שנייה מהווה סנפיר).

        טו.        לשבת במים ולייצר כוח על מנת לעמוד על הגלשן.

        טז.       להצליח לעמוד על הגלשן ולגלוש לשני הכיוונים.



למה אתם מחכים? התקשרו עכשיו לפרטים נוספים